DLA RODZICÓW!!!

 

1.Dlaczego warto być aktywnym ? – korzyści zdrowotne.

 

Dobroczynny wpływ aktywności fizycznej na zdrowie i samopoczucie człowieka ,nie budzi już dzisiaj żadnych wątpliwości.

Badania prowadzone już od ponad 20 lat, dostarczają silnych dowodów na to , że regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych należy do ważnych czynników poprawiających zdrowie.

Dlaczego ważny jest ruch ?

Podczas wysiłku fizycznego w organizmie dokonuje się szereg zmian –szczególnie korzystne dokonują się w obrębie układu krwionośnego, oddechowego i ruchowego.

Zwiększa się wydolność sercowo- naczyniowa z powodu większego zapotrzebowania na tlen i produkty energetyczne. Sprzyja to lepszemu ukrwieniu poszczególnych narządów- przez co zwiększa siłę mięśni i ich wytrzymałość oraz wpływa na zwiększenie masy i stopnia mineralizacji kości – czyli może być skuteczną metodą w zapobieganiu i leczeniu schorzeń aparatu ruchowego- np. skrzywień kręgosłupa.

Wysiłek fizyczny sprzyja również zwiększeniu przemiany materii- zmniejsza więc ryzyko i zapobiega otyłości oraz ma pozytywny wpływ na sferę psychologiczną-

prowadzi do zmniejszenia lęku, głębokości stanów depresyjnych, poprawy snu, subiektywnej oceny samopoczucia.

 

2.Smutna prawda na temat naszej aktywności ruchowej.

 

Pomimo, iż tak wiele korzyści niesie za sobą aktywność ruchowa dlaczego jej nie zażywamy ?

Badania dowodzą, iż prawie połowa młodych osób między 12 a 21 rokiem życia przyznaje iż nie zażywa ruchu regularnie. 1 /4 –  w ogóle nie jest aktywna. Co czwarty dorosły prowadzi siedzący tryb życia. Rośnie natomiast liczba godzin spędzanych przed telewizorem, komputerem. Przeciętnie, dzieci spędzają 20 godzin tygodniowo przed ekranem ,niektóre nawet 40 i więcej. Do 18 roku życia młody widz obejrzy ok. 8 tys. ekranowych morderstw, 100 tys. aktów przemocy.

Wzrosła alarmująco liczba dzieci otyłych, dzieci z wadami skrzywieniami kręgosłupa.

Coraz częściej dzieci popadają w depresje. Wiele z nich lęka się pokonywania przeszkód ,podejmowania zadań ,których się boją ,bo nie mają doświadczenia w sytuacjach ,które wymagają pokonywania siebie ,podjęcia trudu , tego co rodzi wytrwałość.

Dzisiaj młody człowiek robi niewiele, jeśli zostaje do tego zmuszony ,stawia pytanie „za co?” lub „za ile?” musi się trudzić. Zagubiła się pasja działania, dobre chęci i ciekawe życie .Nie chce im się uczyć ,ani podejmować wysiłku.

„Jest wiele powodów ,dla których dzieci są dziś mniej aktywne, jednak najpoważniejszym z nich jest zestaw telewizyjny oraz gry video i komputery” mówi Edward Laskowski ,specjalista w zakresie rehabilitacji i medycyny sportu.

 

3. Wychowanie aktywnego dziecka.

 

Co zrobić aby zapobiec tym katastrofalnym skutkom dzisiejszej cywilizacji ? Co zrobić aby nasze dzieci nie były otyłe ,nie popadały w depresje ,były zdrowe wesołe i aktywne?

Pora powiedzieć STOP !

Pora powrócić do naturalnych pięknych sposobów spędzania wolnego czasu.

To my, dorośli : rodzice, nauczyciele musimy organizować wolny czas naszym dzieciom, by spędzały go aktywnie ,z korzyścią dla siebie.

 

 

6 wskazówek – jak wychować aktywne dziecko :

 

1.    Wyłącz telewizor.

2.    Rusz się samemu. Dzieci uczą się zachowań naśladując innych.

3.    Promuj wychowanie fizyczne w szkole.

4.    Pozwól dziecku wybrać taki rodzaj aktywności jaki lubi.

5.    Bądź kreatywny – nawet prace domowe mogą stać się fajną formą aktywności.

6.    Zacznij jak najwcześniej – czas ucieka.

 

 

 

Zastanówmy się więc czy chcemy widzieć szczęście ,jakim promienieje twarz dziecka gdy podejmuje jakiś wysiłek fizyczny ,bierze udział w zawodach i odnosi w nich najmniejsze choćby sukcesy…

 

 

„Jeżeli czujesz w sobie siłę

Jeżeli życie ci miłe

-to coś zrób.

To może być początek nowej drogi.

Stawiaj mocno swoje zmęczone nogi.

Straconego czasu może nie nadrobisz

-lecz innych wyprzedzisz

A siebie dogonisz…”

                                                                  Gabriela Drząszcz

 


aktualizacja strony: 28 listopada 2006 r.