PEDAGOG SZKOLNY


    "KREOWANIE ROZWOJU DZIECKA”- WARSZTATY PSYCHOEDUKACYJNE DLA UCZNIÓW KLAS IV-VII

CO ROBI PEDAGOG W SZKOLE ?


  • Prowadzi wstępne badania pedagogiczne. W przypadku wykrycia lub podejrzenia występowania nieprawidłowości w rozwoju dziecka jest ono kierowane (za zgodą rodziców) do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
  • Przeprowadza diagnozę pedagogiczną wszystkich uczniów klas I pod kątem poziomu dojrzałości szkolnej.
  • Przeprowadza wstępne badania pod kątem ryzyka występowania dysleksji.
  • Na prośbę wychowawcy pedagog prowadzi także badania socjometryczne, aby określić pozycję poszczególnych uczniów w klasie.
  • Prowadzi zajęcia z uczniami:
  • Wspierające rozwój dziecka na starcie szkolnym (z uczniami klas I) oparte na programie autorskim. Zajęcia mają na celu w jak największym stopniu umożliwić dzieciom z dysfunkcjami (zaburzenia rozwoju percepcyjno-motorycznego) realizowanie programu klasy I poprzez dodatkowe ćwiczenia, usprawnianie zaburzonych lub słabo rozwiniętych funkcji oraz wzbudzanie pozytywnej motywacji i wiary w swoje możliwości. Niepowodzenia dydaktyczne "przenoszą" się na sferę emocjonalno-społeczną, wywołując niewiarę w siebie, niechęć i lęk przed nauką i szkołą. Dlatego zajęcia mają na celu zainteresowanie dzieci nauką, zachęcenie do podejmowania wysiłku umysłowego oraz umożliwianie im osiągania sukcesów.
  • „Ruchem wyrażam siebie” " z uczniami klas I – to zajęcia dla uczniów, którzy nie osiągnęli pełnej dojrzałości szkolnej w związku z nieharmonijnym lub zaburzonym rozwojem (szczególnie ruchowym i grafomotorycznym) wytypowani na podstawie wyników badań diagnozy wstępnej przeprowadzonej we wrześniu przez pedagoga i psychologa. Celem zajęć jest: usprawnianie funkcji ruchowych (mała i duża motoryka, koordynacja wzrokowo-ruchowa), orientacji ruchowo-przestrzennej i w schemacie ciała, poprawa koncentracji uwagi usprawnianie funkcji wzrokowych i przestrzennych, stworzenie okazji sprzyjających indywidualnemu rozwijaniu dziecięcych talentów, wyrażanie własnej kreatywności, kształtowanie i rozwijanie własnych uzdolnień, kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole rówieśniczym. Podczas zajęć wykorzystywane są różne metody pracy, m.in. kinezjologia edukacyjna, ilustracje ruchowe, elementy relaksacji, techniki plastyczne czyste i mieszane dostosowane do możliwości dzieci.
  • Ogólnorozwojowe dla uczniów klas starszych mających trudności w nauce. Zajęcia są kontynuacją programu "Wspieranie rozwoju ucznia na starcie szkolnym". Skierowane są do uczniów, u których nadal utrzymują się objawy zaburzeń rozwojowych.
  • Zajęcia z klasami na godzinach wychowawczych zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym i profilaktycznym
  • Prowadzi wspólnie z kierownikiem świetlicy ewidencję uczniów wymagających pomocy materialnej (dożywianie z OPS, ubezpieczenie bezskładkowe, zakup podręczników przez Radę Rodziców, wigilia, kolonie charytatywne)
  • Kieruje uczniów (za zgodą rodziców) do Miejskiego Ośrodka Wspierania Rodziny i Dziecka.
  • Prowadzi indywidualne poradnictwo dla rodziców i uczniów.
  • Rodzice otrzymują opracowane przez pedagoga zestawy ćwiczeń domowych dla uczniów mających trudności w nauce oraz wskazówki jak je prowadzić.
  • Rodzice uczniów badanych przez pedagoga są informowani o wynikach badań, sposobach postępowania z dzieckiem, możliwościach uzyskania pomocy w różnych instytucjach.